Shotokan Tijger

Kosugi Hoan

Tijgers zelf bestaan ​​niet in Japan, dus het lijkt misschien vreemd dat een Japanse vechtkunst wordt vertegenwoordigd door zo’n dier. Toen Gichin Funakoshi naar Japan kwam, had hij daar een vriend, Kosugi Hoan genaamd, die samen met Judo-meester Jigoro Kano, Funakoshi  aanmoedigde om in Japan te blijven en zijn karate te onderwijzen en te promoten.

Tora no maki

Kosugi, destijds een zeer beroemde kunstenaar en schilder, bleek zeer invloedrijk te zijn in de ontwikkeling van karate-do in Japan. Hij moedigde Funakoshi aan om een ​​boek te schrijven over zijn stijl van karate. . . een hoofdtekst. In Japan staat zo’n tekst bekend als “Tora no maki” of “Tiger Scroll” en deze naamgeving dateert uit een tijd waarin dergelijke meesterwerken op een lange rol werden geschreven.

Mount Torao

Funakoshi publiceerde zijn boek “Ryukyu Karate Kenpo” in 1922 en was in feite het allereerste karate-boek ter wereld. De illustraties van technieken in het boek werden getekend door de student Yamashiro Masatsuna van Kosugi, en de omslag zelf werd ontworpen en getekend door Kosugi Hoan. Het werd een afbeelding van wat nu de beroemde Shotokan tijger is. Kosugi’s inspiratie voor de tijger kwam van de woorden “Tora no maki” en refereert aan een plek waar de jonge Funakoshi veel tijd doorbracht.  Mount Torao ofwel de  Tijgerstaart-berg, een plaats waar hij vaak over sprak, waar hij luisterde naar de wind die door de pijnbomen waaide, klinkend als golven die breken op de kust.

De tijger die nooit slaapt

Met dit alles in gedachten leek het symbool van de tijger heel toepasselijk. Het vertegenwoordigde de kracht en vasthoudendheid die werd ontwikkeld door training in het karate van Funakoshi, en ook de traditionele Chinese houding dat de tijger nooit slaapt maar constant alert is.

Reacties zijn gesloten.